Řízení kontinuity činností organizace
Cílem řízení kontinuity podnikání je zajistit rychlé obnovení klíčových procesů na předem stanovené minimální úrovni za předem stanou dobu, pokud dojde k jejich narušení nebo ztrátě funkčnosti. V rámci BCM se největší pozornost věnuje následujícím oblastem:
- procesu analýzy dopadů (Business Impact Analysis, BIA), ve kterém dochází k hodnocení:
- významnosti procesů/činností ve společnosti a
- dopadů, které mohou vzniknout v případě narušení těchto procesů/činností;
- strategii minimalizující dopady krizových situací:
- tvorbě plánů kontinuity činností (Business Continuity Plans, BCP), jejich následnému testování a provádění školení;
- zvyšování odolnosti společnosti vůči potenciálním hrozbám (preventivní opatření);
- v případě havárie obnově procesů/činností ve společnosti dle BCP.
Nabízené služby:
Návrh/revize rámcové metodiky pro oblast BCM
ARM vám může pomoci s:
- Popisem základních principů BCM.
- Popisem procesu BIA.
- Návrhem způsobu řízení a pravidelného monitoringu procesů BCM.
- Popisem BCP.
- Návrhem informačních a školících mechanismů.
- Definicí rolí a odpovědností a popis kontrolního rámce.
Pomoc při identifikaci potenciálních hrozeb a odhadu dopadů na procesy/činnosti společnosti (BIA)
ARM vám může pomoci s:
- Identifikací krizových situací na základě výsledků z interního hodnocení rizik, událostí, k nimž došlo v nedávné době, a situací, které nastaly v institucích obdobného zaměření a velikosti v relevantní historii.
- Vytvořením metodiky BIA, která slouží jako manuál pro analýzu dopadů.
- Ohodnocením procesů/činností ve společnosti s ohledem na jejich významnost pro chod společnosti a odhad dopadů, které mohou vzniknout v případě narušení těchto procesů/činností;
- Identifikací klíčových procesů/činností a zdrojů, které jsou nutné pro fungování těchto procesů/činností.
- Nastavením systému pro hodnocení rizik (jeden z podkladů pro BIA):
- návrh pravidel pro identifikaci rizik (volba vhodné metody a popis jejích principů),
- návrh pravidel a principů pro hodnocení rizik (hodnocení dopadu a frekvence identifikovaných rizik, princip stanovení celkové závažnosti rizik),
- tvorba katalogu rizik.
- Nastavením systému pro sběr událostí, které nastaly ve společnostech obdobného zaměření, zejména zpracování tiskových zpráv.
- Stanovením maximálních tolerovaných dob (pro jednotlivé procesy/činnosti):
- narušení procesů nebo činností (Maximum Tolerable Period of Disruption, MTPD),
- cílové doby obnovy (Recovery Time Objectives, RTO) a
- minimální požadované úrovně funkčnosti služeb (Level of Business Continuity, LBC).
- Návrhem strategie minimalizující dopady krizových situací na klíčové procesy/činnosti společnosti.
- Návrhem vzorových dokumentů nezbytných pro:
- vypracování a záznam BIA (kvantitativní a kvalitativní identifikace dopadů přerušení podnikání nebo ztráty jednotlivých zdrojů/procesů)
- vypracování katalogu aktiv.
Nahoru
Návrh/revize/testování BCP
ARM vám může pomoci s:
- Návrhem prováděcí metodiky BCP včetně metodiky pro zajištění obnovy IT systémů a zajištění kontinuity IT služeb (Disaster Recovery Plans, DRP).
- Vytvořením scénářů nežádoucích událostí pro účely nastavení jednotlivých BCP.
- Vytvořením vzorových dokumentů nezbytných pro:
- záznam jednotlivých plánů kontinuity podnikání,
- provedení a zaznamenání výsledku testování BCP,
- záznam požadavků pro záložní lokalitu,
- vyhodnocení BCP včetně souvisejícího reportingu o nedostatcích a návrhu opravných opatření.
- Výběrem vhodných typů testů pro ověřování BCP.
- Revizí a testování vytvořených scénářů a vytvořených metodik.
- Popisem reakcí na krizové situace a způsobů zvládání incidentů.
- Návrhem postupů pro řízení rizik dodavatelů (outsourcingu) a třetích stran.
Nahoru
Posouzení souladu BCM metodik s regulatorními požadavky
ARM vám může pomoci s:
- Revizí stávajících metodik a návrh doporučení plynoucích z posouzení souladu s regulatorními předpisy a normami.
- Ověřením provázanosti procesů BCM se systémem řízení rizik a systémem řízení instituce.
- Ověřením vzájemné konzistentnosti vnitřních předpisů a logické správnosti.
Legislativa upravující BCM:
- High-level principles for business continuity, BCBS, 2006
- ISO 22301: Societal Security — Business continuity management systems — Requirements – účinnost od 1.12.2013
- CRD IV (Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES),
- Guidelines on common procedures and methodologies for the supervisory review and evaluation process (SREP), EBA, 2014,
- Guidelines on Internal Governance (GL 44), EBA, září 2011 a Consultation Paper Draft Guidelines on internal governance, EBA, říjen 2016,
- Final Guidelines on ICT Risk Assessment under SREP, EBA, 2017,
- ISO/DIS 22313 Security and resilience -- Business continuity management systems – Guidance (under development).
Nahoru