Dne 29. října 2019 publikoval Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) zprávu, která identifikuje potenciální překážky pro přeshraniční poskytování bankovních a platebních služeb v EU. Tato zpráva je založena na Akčním plánu Evropské komise pro Fintech (FinTech Action Plan) a na plánu EBA pro Fintech (EBA FinTech Roadmap), které byly oba publikovány v roce 2018.
Je dlouhodobým a zásadním cílem jednotného trhu v EU umožnit přeshraniční poskytování služeb. V některých oblastech je právo EU vysoce preskriptivní, aby zmírnilo rizika pro finanční stabilitu a tržní integritu, zatímco v jiných oblastech mají členské státy a kompetentní orgány možnost se rozhodnout podle vlastního uvážení, a tak mohou vznikat rozdíly.
Zpráva se soustřeďuje na oblasti, kde mohou potenciálně vznikat složitosti, které překážejí volbě spotřebitelů a přeshraničnímu poskytování služeb. EBA zjistil, že nejprve je třeba identifikovat, zda je činnost přeshraniční službou, a pokud ano, tak zda je prováděna na základě svobody poskytování služeb nebo podle práva usazování. Důležitost tohoto problému se zvyšuje tím, že finanční služby jsou stále více a více poskytovány při použití digitálních prostředků (internetových aplikací pro stolní počítače nebo pro mobilní zařízení).
EBA zdůrazňuje potřebu podporovat větší konvergenci postupů při určování, kdy má být obchod považován za přeshraniční. Dále EBA identifikoval některé problémy v oblastech povolení a licencování, ochrany spotřebitele, požadavků na pravidla chování, předcházení praní špinavých peněz (AML) a financování terorismu (CFT). EBA navrhuje větší harmonizaci na úrovni 1 legislativy, tj. posílení požadavků reportovat přeshraniční činnosti jednotněji a včas a podporu povědomí o aplikovatelných regulatorních požadavcích zavedených v hostitelských jurisdikcích. EBA připouští, že bude užitečná další analýza příčin a významu identifikovaných problémů.
20-12-2019