Dne 4. listopadu 2014 byl ustaven Jednotný mechanismus dohledu (SSM) při Evropské centrální bance (ECB) a zahájil svoje fungování. V předcházejícím kroku bylo přijato Nařízení Rady č. 1024/2013 z 15. října 2013, kterým se Evropské centrální bance svěřují zvláštní úkoly týkající se politik, které se vztahují k obezřetnostnímu dohledu nad úvěrovými institucemi (tzv. SSM Nařízení). SSM Nařízení vyjasňuje odpovědnosti ECB a její zapojení do dohledu významných a méně významných dohlížených subjektů. Podle projevu Danièle Nouy, předsedkyně Rady dohledu SSM, v listopadu 2015 ECB přímo dohlíží 122 významných bankovních skupin (potenciálně pak 130 v r. 2016). Ty představují 25 bil. EUR aktiv, což představuje více než 80 % aktiv bankovního sektoru eurozóny. Pro všechny ostatní banky v Bankovní unii ECB stanovuje a monitoruje dohledové standardy a spolupracuje s národními kompetentními orgány (NCAs) při dohledu těchto bank. Všechny země v eurozóně se účastní SSM automaticky, což znamená, že v SSM nejsou zúčastněny všechny členské státy EU. K 1. prosinci 2015 byl počet členů SSM 19.
Dne 11. listopadu 2015 zahájila ECB veřejnou konzultaci návrhu nařízení ECB o způsobu uplatnění opcí a diskrecí dostupných v unijním právu a dále návrh pokynů ECB k opcím a diskrecím. Konzultace potrvá do 16. prosince 2015. Tímto způsobem ECB jakožto kompetentní orgán v členských státech účastnících se SSM uplatňuje opce a diskrece, které poskytuje tzv. obezřetnostní regulace (CRR/CRDIV). Nařízení ECB se má vztahovat výlučně na úvěrové instituce označené jako významné. Dotýká se oblastí kapitálu, kapitálových požadavků, velkých expozic, likvidity a přechodných ustanovení. Pokyny ECB jsou nezávazným dokumentem a stanovují kritéria, která budou zohledňována ECB při určování obezřetnostních požadavků na významné úvěrové instituce. Soustřeďují se především na individuální opce a diskrece (rozhodované případ od případu) a mají za cíl pomáhat společným dohledovým týmům při výkonu jejich úkolů.
ECB prohlašuje, že pokud relevantní unijní právo zahrnuje nařízení a pokud tato nařízení výlučně udělují opce a diskrece pro členské státy, bude ECB také aplikovat národní legislativu provádějící tyto opce a diskrece, jestliže tato národní pravidla neovlivňují negativně hladké fungování SSM, za něž je ECB odpovědná.
Opce zahrnují situace, kde si členské státy EU nebo kompetentní orgány mohou zvolit ze 2 nebo vice alternativ umožněných v právu EU. Národní diskrece mohou být využity členskými státy nebo kompetentními orgány prostřednictvím národní legislativy. V balíčku CRR/CRDIV (včetně aktů v přenesené pravomoci) bylo identifikováno více než 160 opcí a diskrecí. Opce a diskrece lze klasifikovat podle několika kritérií:
Způsob uplatňování opcí a diskrecí v České republice lze nalézt zde.
15-2-2015