Chytře na rizika  
Regulatorní revize IRB přístupu

Regulatorní revize IRB přístupu

Na základě diskusního materiálu “Budoucnost IRB přístupu” publikovaného 4. března 2015 Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) publikoval 4. února 2016 zprávu obsahující souhrn odpovědí přijatých v reakci na tento diskusní materiál. V této zprávě EBA také předestírá své finální plány vztahující se k regulatorní revizi IRB přístupu a k zavádění změn IRB modelů. Kromě toho zpráva poskytuje předběžný pohled EBA na možné změny Basilejské koncepce. Obecně výstupy EBA poskytnou vyjasnění k technickým aspektům IRB modelů a neměly by tak zasáhnout do očekávaných výstupů Basileje. Na jedné straně by toto úsilí EBA mělo přispět k vyššímu stupni srovnatelnosti kapitálových požadavků včetně zvýšení konzistentnosti dohledu. Na druhé straně EBA zdůrazňuje, že podporuje pokračující používání IRB přístupu, který by měl zachovat vysoký stupeň rizikové citlivosti. EBA je dále přesvědčena, že nastíněná regulatorní revize musí být později doplněna změnami podkladového právního rámce, má-li být redukována nežádoucí variabilita. Přinejmenším na první pohled se může jevit, že EBA se snaží dosáhnout dvou nekonzistentních cílů. Proto praktické přístupy dohledových orgánů budou rozhodující. EBA ve zprávě odůvodňuje částečnou redukci modelovacích možností, zejména v oblasti modelování LDG pro portfolia s malým počtem selhání.

EBA zamýšlí uskutečnit regulatorní revizi ve 4 fázích založených na existujících mandátech EBA v právním rámci CRD/CRR k vytvoření technických standardů a obecných pokynů na doplnění primární legislativy:

  • Fáze 1: Metodologie hodnocení
  • Fáze 2: Definice selhání
  • Fáze 3: Rizikové parametry
  • Fáze 4: Zajištění úvěrového rizika

Harmonogram původně navrhovaný v diskusním dokumetu byl prodloužen, tak aby byl po praktické stránce realistický a aby zajistil konzistentnost s očekávanou Basilejskou koncepcí.

EBA činí ve zprávě tři závěry, pokud jde o její budoucí politiku. Z hlediska implementace institucemi, EBA očekává dialog mezi orgánem dohledu na odsouhlasení implementačního plánu během roku 2016 a 2017. Nicméně instituce musí dokončit implementaci změn svých modelů a procesů nejpozději do konce roku 2020. EBA vzala v úvahu jak provozní zátěž vztahující se k ratingovým systémům a procesům schvalování orgánem dohledu, neboť termín původně navrhovaný v diskusním materiálu byl rok 2018.

Zprávu doplňuje názor EBA a oba dokumenty je třeba číst zároveň. Názor EBA obsahuje také pracovní plán EBA a navíc řeší praktické obavy vznesené respondenty, pokud jde o implementaci navrhovaných změn.

25-4-2016

Původní článek Budoucnost IRB přístupu